ارسال از یک میلیون و پانصد هزار تومان به بالا رایگان 

خرید بالای 2 میلیون تومان یک اشانتیون رایگان

دوتیسا پرفیوم
فهرست مطالب

شاید برایتان جالب باشد که دومین حساسیت رایج در دنیا، حساسیت به عطر و ادکلن می‌باشد! به طوری که افراد زیادی روزانه با این مسئله درگیر هستند و نمی‌توانند برخلاف میلشان از عطر و ادکلن مورد علاقه خود استفاده کنند.

درواقع ترکیبات شیمیایی موجود در عطر و ادکلن‌ها می‌تواند منجر به واکنش آلرژیک در برخی افراد شود. بنابراین مهم است که درباره علل و علائم واکنش به ادکلن‌ها بدانید تا بتوانید از بروز آن پیشگیری کنید.

حساسیت به عطر چیست؟

همانطور که اشاره کردیم حساسیت به عطر در نتیجه واکنش غیرطبیعی بدن به مواد موجود در عطر ایجاد می‌شود. این واکنش ممکن است با علائم مختلفی از جمله تنگی نفس، سردرد و تهوع و … همراه باشد.

برخی افراد تنها هنگام استفاده مستقیم و برخورد عطر با پوست خود، حساسیت عطری را تجربه می‌کنند. در حالی که برخی از افراد تنها با اسپری‌شدن آن بر لباس‌ها و حتی بدون برخود با پوست‌شان و در حالت‌های شدیدتر، حتی با استشمام عطر، افراد حساسیت عطری را تجربه خواهند کرد.

عطرها از ترکیبات شیمیایی مختلفی ساخته می‌شوند، لیمونن (Limonene) یکی از این مواد شیمیایی پرکاربرد در صنعت تولید انواع عطر و ادکلن می‌باشد که به عنوان حلال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده‌ی شیمیایی احتمال بروز انواع حساسیت به عطر و ادکلن را بالا می‌برد.

ازین رو این امر که عطرها می‌توانند حساسیت ایجاد کنند،عجیب و غیرطبیعی نیست اما نباید نسبت به حساسیت بدن به عطرها بی تفاوت باشید و آن را بدون اهمیت تلقی کنید و بهتر است علائم واکنش را بشناسید و آن را جدی بگیرید.

خرید بهترین ادکلن مردانه گرم

حساسیت به عطر و ادکلن

دلایل حساسیت عطری

بدن انسان ساختاری منحصر به فرد دارد و طوری طراحی شده که برای حفظ ایمنی، نسبت به مواد خارجی ناشناس واکنش می‌دهد. به طور کلی حساسیت به عطر نوعی واکنش دفاعی است و مربوط به سیستم ایمنی بدن می‌شود. واکنش‌های دفاعی بدن طیف گسترده‌ای دارند و از واکنش‌های ساده تا پیچیده تر طبقه بندی می‌شوند.

 یکی از واکنش‌های دفاعی ساده که نسبت به محرک‌های خارجی ایجاد می‌شود عطسه و سرفه است. درواقع بدن تلاش می‌کند با ایجاد سرفه و یا عطسه، مولکول‌های خارجی آسیب‌زا را از سیستم خود دور کند.

ازین رو ممکن است بدن شما نسبت به استشمام بوی عطرها واکنش نشان دهد و این واکنش به صورت عطسه و سرفه‌های مکررایجاد شود.

‌در موارد دیگر امکان دارد بدن واکنش‌ شدیدتری نسبت به محرک‌های خارجی بدهد و در مورد عطرها، مواد موجود در آن را، به عنوان یک عنصر بیگانه مانند میکروب‌ها تلقی کند. در این موارد سیستم ایمنی بدن انسان، در پاسخ به ماده محرکه یعنی عطر، پادتن تولید می‌کند. تولید پادتن‌ها در بدن، منجر به ایجاد واکنش آلرژیک می‌شود که با علائم مختلفی همراه است و در مواردی ممکن است بسیار خطرناک باشد.

برخی بیماری‌های زمینه‌ای نیز در ایجاد و یا تشدید حساسیت عطری نقش موثری دارند. به طور مثال افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند ممکن است با استشمام بوی عطر دچار تنگی نفس شدید شوند و یا بوی برخی از ادکلن‌ها مخصوصا ادکلن‌های زنانه و مردانه گرم و تلخ، در افراد مبتلا به میگرن منجر به سردرد می‌شوند.

طبق تجربه عطرهایی که رایحه های طبیعی بیشتری دارد و باکیفیت تر هستند، معمولاً خیلی کمتر نسبت به دیگر محصولات بی‌کیفیت باعث بروز یا تشدید حساسیت عطری و حساسیت پوستی و تنفسی می‌شود؛ اما باز هم قبل از خرید هر گونه عطر پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقداری از آن را امتحان کنید تا واکنش سیستم بدن خود را نسبت به آن محصول بسنجید.

خرید بهترین ادکلن زنانه گرم

حساسیت به بوی عطر

انواع حساسیت به عطر

حساسیت به عطر درجات مختلفی دارد و ممکن است یک واکنش ساده و موقت باشد یا واکنش شدید و جدی که نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد. واکنشی که بدن نسبت به عطر می‌دهد در افراد مختلف است و در برخی این حساسیت شدید و خطرناک و در برخی خفیف است.

به طور کلی حساسیت عطری به دو دسته کلی آلرژی و حساسیت عادی تقسیم می‌شود. آلرژی واکنش‌های شدیدتری در پی خواهد داشت در الی که حساسیت واکنش‌های ملایم‌تری داشته و در مدت زمان کوتاه‌تری از بین می‌رود.

در موارد ساده تر شما ممکن است به عطر حساسیت داشته باشید. حساسیت ساده به عطر ممکن است با یک سردرد خفیف تا شدید همراه باشد که میزان سردرد در هر فرد متفاوت است. در برخی مواقع، حساسیت‌های بسیار ملایم و ساده پوستی نیز رخ خواهند داد. عطسه‌کردن نیز یکی از واکنش‌های  احتمالی بدن نسبت به مواد عطری است که معمولا در حساسیت‌های ساده به بوی ادکلن دیده می‌شود.

تجربه نشان داده است معمولا ادکلن‌ زنانه و مردانه شیرین و تلخ نسبت به رایحه‌های خنک و ملایم بیشتر منجر به بروز سردرد می‌شوند و اگر شما از جمله افرادی هستید که نسبت به بوی عطرها حساس هستید بهتر است سراغ عطرهای زنانه و ادکلن مردانه خنک و ملایم بروید.

این نوع از حساسیت منجر به واکنش سیستم ایمنی نمی‌شود ازاین رو جدی و آزار دهنده نیست و نیازی به مراجعه به مراکز درمانی ندارند و می‌توان با درمان‌های خانگی آن را بهبود بخشید.

اما بدن برخی افراد ممکن است حساسیت شدیدی به عطر بدهد که به آن واکنش آلرژیک می‌گویند. در واکنش‌های آلرژیک که نسبت به حساسیت‌های عطری کمتر شایع اند، سیستم ایمنی واکنش شدیدی می‌دهد تا با ماده خارجی مبارزه کند.

آلرژی منجر به ترشح موادی در بدن می‌شود که توسط سیستم ایمنی ساخته شده اند. ترشح این مواد باعث ایجاد علائمی مانند خارش‌های شدید پوستی، تورم، التهاب و یا قرمزی پوست می‌شود.

خرید بهترین ادکلن مردانه شیرین

علائم رایج حساسیت به عطر کدام است؟

همانطور که اشاره کردیم علائم حساسیت از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی به سطح ایمنی بدن او دارد. واکنش بدن به عطرها ممکن است به صورت یک حساسیت ساده باشد و یا به شکل یک واکنش آلرژیک و علائم هرکدام متفاوت است. این علائم ممکن است چند ساعت یا چند روز باقی بمانند و در برخی موارد حادتر، علائم آلرژی به عطر ممکن است تا چند هفته نیز باقی خواهند ماند.

علائم رایج حساسیت به عطر:

  • عطسه‌کردن، در صورت اسپری شدن مواد عطر در مسیر تنفسی شما
  • خارش، آبریزش و یا بسته‌شدن مسیر بینی
  • تحریک مخاط گلو
  • سرفه‌های متوالی
  • سردرد
  • حالت تهوع یا استفراغ

علائم رایج آلرژی به ادکلن:

  • خارش پوستی حتی در صورت عدم دیدن و تشخیص محل برخورد مواد عطری با پوست
  • خارش چشم‌ها و گلو
  • خشکی و پوسته‌پوسته‌شدن پوست
  • سوزش پوست بدون مشاهده التهاب و یا قرمزی در سطح پوست
  • حساسیت بیشتر به تابش آفتاب

در موارد نادر ممکن است بدن افراد واکنش‌های جدی و خطرناک تری به مواد معطر بدهد. شوک آنافیلاکسی یا شوک آلرژی یکی از این موارد است که واکنش‌ بدن نسبت به مواد آلرژی زاست و خطرناک ترین حالت واکنش بدن به مواد حساسیت زا می‌باشد.

در این حالت، ناگهان فرد دچار افت فشار خون می‌شود و مسیرهای تنفس طبیعی باریک و گاهی حتی مسدود می‌شود. این شرایط بسیار خطرناک است و اگر فورا درمان نشود، عوارضی جدی و حتی مرگ را به‌دنبال خواهد داشت.

درمان حساسیت به عطر

درمان حساسیت به بوی عطر و ادکلن

روش‌های درمانی مختلفی برای  درمان حساسیت به عطر وجود دارد که بسته به درجه و شدت و نوع حساسیت شما انتخاب می‌شود. اگر علائم شما ساده و موقت بود و برایتان آزار دهنده نبود می‌توانید بدون مراجعه به پزشک و در خانه آن را درمان کنید اما درصورتی که علائم شکل جدی تری داشت و با گذر زمان بهبود نیافت، توصیه می‌کنیم حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید. برخی از روش‌های درمانی موثر در درمان حساسیت عطری که در خانه می‌توانید آن را انجام دهید عبارتند از:

  1. کمپرس یا حمام سرد:

 آب سرد و کمپرس‌های سرد، می‌توانند التهاب و سوزش پوست را کاهش دهند. برای این کار، از تکه‌های یخ یا سایر مواد منجمد، درون یک پاکت پلاستیکی و پوشاندن آن با یک لایه پارچه نرم استفاده کنید. مواد سرد را بر روی پوست قرار داده و اجازه دهید چند دقیقه باقی بمانند. دوش‌گرفتن با آب ولرم رو به‌سرد نیز چنین تاثیری خواهد داشت.

  1. استفاده از مرطوب‌کننده، لوسیون یا کرم:

برای این کار، از انواع کرم‌های طبیعی استفاده کنید که دارای مواد عطری و حساسیت‌زا نباشند. این کرم‌ها می‌توانند خشکی ناشی از حساسیت را کاهش دهند. توجه کنید که استفاده از کرم‌های مشکوک به مواد عطری، می‌تواند حساسیت شما را افزایش داده و تاثیر منفی بر پوست‌تان بگذارند.

  1. کرم‌ و پماد:

در صورت ایجاد یک منطقه ملتهب و خارش آن، می‌توانید از انواع کرم‌ها و پمادهای حاوی هیدروکورتیزون و یا سایر داروهای مشابه، استفاده کنید. این کرم‌ها می‌توانند میزان التهاب، قرمزی و خارش را کاهش داده و باعث تسکین پوست شوند.

  1. استفاده از دارو:

انواع داروها هم‌چون سیتریزین، دیفن‌هیدرامین و یا لوراتادین را برای کاهش علائم حساسیت تجویز می‌شوند. این داروها به کاهش علائمی هم‌چون خارش و یا بسته‌شدن بینی، کمک می‌کنند. این داروها به‌صورت OTC یعنی بدون نسخه پزشک نیز قابل خریداری هستند.

اما در صورتی که علائمی از جمله تاول‌های بزرگ دردناک همراه با سوزش و خارش، احساس سرگیجه و خستگی، حالت تهوع و یا استفراغ، تنگی نفس و احساس خفگی، تپش سریع یا کند قلب و کم‌شدن هوشیاری را داشتید بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

خرید بهترین ادکلن مردانه تلخ

جلوگیری از وقوع حساسیت عطری

ساده ترین راه برای جلوگیری ازوقوع حساسیت عطری، استفاده نکردن و دوری از آن است!

در صورتی که تجربه‌ای از حساسیت به عطرها را ندارید اما درباره واکنش بدنتان نسبت به عطر مطمئن نیستید، بهتر است قبل خرید عطر،برای پیشگیری از بروز حساسیت، آن را امتحان کنید و در صورتی که بدنتان به آن حساسیت نشان داد از خرید و استفاده از مواد معطر خودداری کنید.

شما می‌توانید در صورت علاقه، مواد طبیعی را جایگزین عطرها و ادکلن‌ها کنید. البته بهتر است قبل استفاده از مواد طبیعی نیز از عدم حساسیت به آن مطمئن شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که علائم حساسیت شما آزار دهنده است از قرار گرفتن در مکان‌های شلوغ و مهمانی‌ها پرهیز کنید و در محل زندگی و محل کارتان به اطرافیان درباره حساسسیت و آلرژی خود توضیح دهید.

بهتر است اگر علائم حساسیت شما جدی است با خود داروهای لازم را همراه داشته باشید تا در صورت بروز حساسیت بتوانید سریعا اقدام کنید.

به یاد داشته باشید علاوه بر عطرها و ادکلن‌ها، انواع اسانس‌ها و عطرها در سایر محصولات بهداشتی و آرایشی نیز استفاده می‌شود. انواع شوینده‌ها، صابون‌ها، مرطوب‌کننده‌ها، دئودرانت‌ها، افتر شیو و هر محصول دیگری که بوی ملایم و خوبی دارد، می‌تواند باعث تحریک حساسیت عطری شود. بنابراین اگر به عطر و ادکلن‌ها حساسیت دارید بهتر است از استفاده مواد معطر دیگر خودداری کنید.

حساسیت به بو عطر
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *