ارسال از یک میلیون و پانصد هزار تومان به بالا رایگان 

خرید بالای 2 میلیون تومان یک اشانتیون رایگان

دوتیسا پرفیوم
فهرست مطالب

همیشه هنگام خرید عطر، اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد این است که، ماندگاری رایحه‌ی آن عطر چقدر است؟ یا حداقل یک بار به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه ماندگاری بوی عطر را زیادترکنید؟ برای اینکه بتوانید خرید بهتری داشته باشید باید اطلاعاتی در این زمینه و ترکیبات عطر داشته باشید. در ادامه با ترکیبات عطر و اینکه فیکساتور عطر چیست و کاربرد فیکساتور عطر و مزایا و معایب آن و همچنین عوارض جانبی دارد یا خیر آشنا می‌شویم. اگر می‌خواهید مانند حرفه‌ای‌های مد و فشن و افراد جذاب از عطر و ادکلن استفاده کنید، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنم.

فیکساتور عطر چیست

حلال عطر چیست؟

حلال الکل به عنوان حلال در ترکیبات عطر استفاده می‌شود و باعث می‌شود عطر به سرعت تبخیر شده و بوی معطر به محیط اطراف پخش کند. فیکساتور عطر چیست؟ فیکساتور عطر همان الکل است که در ساخت عطر و ادکلن‌ها به منظور پخش و رد بوی بیشتر عطر و ماندگاری بالای عطر بر روی بدن و لباس‌های شما و همچنین لک نشدن لباس‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد فیکساتور عطر

در اصل کاربرد فیکساتور عطر چیست؟ در واقع از فیکساتور برای افزایش پخش‌بو و ایجاد ردبو استفاده می‌شود. فیکساتور یا همان حلال عطر باعث می‌شود عطر رقیق‌تر شده و در نهایت باعث پخش بوی بیشتری می‌شود. الکل به سرعت تبخیر می‌شود و باعث سریع‌تر شدن فرآیند پخش‌بو به محیط اطراف می‌شود و ترکیب آن با اسانس عطر سرعت واکنش رایحه‌ی عطر را در برابر حرارت بدن و محیط بیشتر می‌کند. اسانس عطر ماده‌ای بسیار غلیظ است که معمولا از مولکول‌های درشتی ساخته می‌شود، البته با توجه به رایحه‌ی عطر، سایز مولکول‌های تشکیل شونده‌ی آن متفاوت است. به عنوان مثال، عطرهایی که رایحه‌ی مرکبات دارند، از عطرهایی که رایحه‌ی چرم دارند، از نظر مولکولی از مولکول‌های کوچک‌تری تشکیل شده‌اند.

در نتیجه هر چه مولکول‌های عطر درشت‌تر باشند، واکنش آن‌ها دیرتر است و طبیعتا پخش بوی کمتری دارند. پس فهمیدیم کاربرد فیکساتور عطر چیست؟ فیکساتور عطر همانطور که به سرعت پخش‌بو کمک میکند، اگر درصد اسانس و فیکساتور عطر به درستی ترکیب شود، آن عطر علاوه بر پخش بوی عالی، ماندگاری و کیفیت خوبی هم خواهد داشت. با توجه به این موارد، میزان فیکساتور یا الکل عطر از اهمیت مهمی برخوردار است، که هنگام خرید عطر اورجینال باید به آن‌ها توجه کنید. استفاده از فیکساتور عطر با کیفیت به طول عمر عطر نیز کمک می‌کند. 

فیکساتور عطر یا حلال عطر

ترکیب فیکساتور عطر چیست؟

در ساخت و ترکیب بهترین عطر و ادکلن‌های جهان از فرمولاسیون استاندارد فیکساتور یا حلال عطر استفاده می‌شود. در واقع عطر از ماده غلیظ و روغنی تشکیل شده است، و دارای مولکول‌های درشتی است که متغیر هستند و در هر رایحه دارای شکل و سایز متفاوتی هستند. مثلا: مولکول‌های ترکیبات مشکین در مقایسه با مولکول‌های گروه بویایی مرکباتی درشت‌تر و بزرگ‌تر هستند. ترکیبات فیکساتور عطر صرفا همان الکل است که با نت‌ها و آب ترکیب می‌شود. فیکساتورها یا رقیق کننده عطر باعث می‌شوند ترکیبات روغنی و خوش‌بو به ماده‌ای تبدیل شوند که علاوه بر رایحه‌ی خوش و خاص از ماندگاری بالایی هم در برابر حرارت بدن برخوردار باشند. حتی در عطر فروشی‌های گرمی هم با توجه به نوع عطر مقداری فیکساتور به آن اضافه می‌کنند. فرمول فیکساتور عطر نسبت به غلظت هر عطر در نظر گرفته می‌شود، بنابراین با توجه به غلظت هر عطر فیکساتور آن عطر متفاوت است. به طور ساده‌تر بخواهیم بگوییم: فرمول فیکساتور عطر همان میزان ترکیب فیکساتور یا الکل‌عطر با عطر است. 

ترکیبات فیکساتور عطر چیست

نسبت فیکساتور به عطر و ادکلن

همانطور که گفتیم میزان فیکساتور در هر عطر به غلظت و ترکیبات آن عطر بستگی دارد. برای انتخاب یک عطر مناسب باید به میزان و درصد ترکیب فیکساتور بکار رفته در آن نسبت به عطر توجه کنید، که با توجه به مدل انتخابی شما متفاوت است. در هر برند و کمپانی سازنده‌ی عطر و ادکلن به نسبت مشخصی و مدل‌های خاصی از این مواد استفاده و ترکیب می‌کنند، در ادامه به نسبت فیکساتور به عطر و درصد ترکیب فیکساتور با عطر بیشتر آشنا می‌شویم.

به طور مثال: اگر در عطری ۲۰٪ ترکیبات، روغن و نت‌ها قرار داشته باشند، ۸۰٪ آن عطر از فیکساتور و آب تشکیل شده است. میزان استفاده از این مواد در ادوپرفیوم‌ها نسبت به ادکلن‌ها متفاوت‌تر می‌باشند.
در ساخت هر یک از انواع دسته‌بندی عطر‌ها از نسبت معینی از این مواد و غلظت آن استفاده می‌کنند:
• پرفیوم‌ها ۲۰ تا ۳۰٪ غلظت
• ادوپرفیوم‌ها ۱۵ تا ۲۰٪ غلظت
• ادوتویلت‌ها ۵ تا ۱۵٪ غلظت
• ادکلن‌ها ۲ تا ۴٪ غلظت
• اوفرش‌ها ۱ تا ۳٪ غلظت
این غلظت‌ها میزان اسانس‌های روغنی و ترکیبات معطر در عطرها هستند، و بقیه محتویات عطرها شامل آب و مایعات بکار رفته در آن‌ها می‌شوند. هر چه میزان و درصد غلظت آن عطر بیشتر باشد قیمت آن عطر بالاتر است.

تاثیر فیکساتور بر روی عطر و ادکلن

شاید خیلی‌ها ندانند تاثیر فیکساتور عطر چیست؟ بسیاری از برندها و کمپانی‌ها و عطرسازان همیشه از پخش بوی عالی و ماندگاری بالا و کیفیت عطر خود حرف می‌زنند و در تبلیغات‌هایشان از آن استفاده می‌کنند، این دقیقا همان تاثیر فیکساتور بر روی عطر و ادکلن‌ها است. و سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که برای ماندگاری بیشتر عطر باید از فیکساتور بیشتری استفاده شود؟ جواب خیر است، اگر از فیکساتور در عطر بیش از حد مجاز استفاده شود، ممکن است کیفیت عطر کاهش پیدا کرده و بعد از اسپری کردن تاثیر خود را از دست بدهد، و همچنین عطر بوی الکل بگیرد.

مزایا و معایب فیکساتور عطر

مزایا و معایب فیکساتور عطر چیست؟ فیکساتور عطر علاوه بر پخش بوی عالی و ماندگاری بالا مزایای دیگری هم دارد مانند: سازگاری با انواع اسانس‌ها و نت‌های موجود در عطر و ادکلن‌ها و هچنین سازگاری با غلظت‌های مختلف عطرها، جلوگیری از فاسد و خراب شدن عطر و ادکلن‌ها در زمان‌های طولانی، تثبیت ماندگاری پس از اسپری کردن عطر، تاثیر در کیفیت و ساختار فوق العاده عطر، ایجاد سرعت پخش‌بو و افزایش رایحه، تاثیر در ماندگاری بالا در برابر حرارت بدن، استفاده از استابلایزر باکیفیت برای ماندگاری هر چه بهتر عطر، در فیکساتورها ماده‌ای وجود دارد به نام پلی سوربات که از رسوب و ته نشینی مواد سنگین جلوگیری می‌کند و در نهایت باعث جلوگیری رسوب در عطر می‌شود.

و اما معایب فیکساتور عطر چیست؟ فیکساتور یا همان حلال عطر به جز مزایا و خوبی‌های بسیار، معایبی نیز دارد. به عنوان مثال: هر چه میزان غلظت عطر کمتر باشد ولی فیکساتور به‌کار رفته در آن بیشتر شود، ماندگاری آن عطر کاهش پیدا می‌کند، و عمر عطر روی بدن را هم کاهش میدهد، اگر از فیکساتور یا الکل عطر مرغوب و با کیفیت در عطر و ادکلن‌ها استفاده نشود، پس از مدتی عطر بوی الکل به خودش میگیرد. همانطور که فیکساتور به کیفیت عطر کمک میکند، میتواند تاثیر منفی هم بر روی عطر بگذارد، پس اگر از فیکساتور زیاد در عطر استفاده شود تاثیر معکوس در ماندگاری عطر می‌دهد، و باید از الکل اورجینال و با کیفیت در عطر و ادکلن‌ها استفاده شود.

مزایا و معایب فیکساتور عطر

مقاله مرتبط: سمپل عطر چیست؟

فیکساتورهای طبیعی

در حقیقت فیکسرهای طبیعی از بهترین نوع فیکساتورها هستند، امروزه بیشتر مردم جهان دنبال عطرهای طبیعی هستند، به همین منظور برخی از کارخانه‌های بزرگ عطرسازی دنیا از ترکیبات طبیعی در عطرها استفاده می‌کنند. از فیکساتورهای طبیعی استفاده می‌شود، که همانند فیکساتورهای دیگر به ماندگاری عطر کمک می‌کند. از رایج‌ترین فیکساتورهای طبیعی می‌توان از: گلپر، کندر، برگ‌های بنفشه، مواد چوبی مانند صندل و سدر، و وانیل نام برد. که در ساخت عطر‌های روغنی و طبیعی از آن‌ها استفاده می‌شود. باید به این نکته مهم در استفاده از این فیکساتورهای طبیعی توجه کرد، که این مواد طبیعی خودشان دارای اسانس و بو هستند، که میتوانند در بو و رایحه‌ی عطر شما تاثیر بگذارد و رایحه‌ی عطر شما را عوض کنند. برای استفاده از این مواد طبیعی باید یک سری نت‌ها را حذف کنید، یا به مقدار آن بسیار توجه کنید و آن را کم و زیاد کنید. از انواع روغن‌های طبیعی مانند جوجوبا و صندل میتوانید به عنوان فیکساتور طبیعی در ساخت عطر در منزل استفاده کنید. 

معروف‌ترین فیکساتورهای عطرسازی

در عطرسازی از فیکساتورهای مختلفی استفاده می‌شود، ولی در عطرسازی معروف‌ترین و بهترین فیکساتور چیست؟ و کدام است؟ در ادامه چند نمونه از معروف‌ترین فیکساتورهای عطرسازی را بررسی می‌کنیم.
مشکین Musk: فیکساتور مشکین یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین فیکساتورها در عطرسازی است. این فیکساتور از منابع طبیعی یا مصنوعی غدد مشکین جانوران بدست می‌آید.
جلد Leather: فیکساتور جلد برای تولید رایحه‌ی چرمی و شیرین استفاده می‌شود، بوی چرم را به عطر اضافه میکند، برای ساخت این فیکساتور بیشتر از ترکیبات مصنوعی استفاده می‌شود.
عنبر Amber: یکی از فیکساتورهای رایج در عطرسازی است، فیکساتور عنبر از پودر سنگ عنبر تهیه می‌شود، و به عطر گرمایی و شیرینی و عمق می‌بخشد.
وتیور Vetiver: فیکساتور وتیور از گیاه وتیور بدست می‌آید، به عطر رایحه‌ای خنک، خاکی، و خوشبو میدهد، و باعث می‌شود عطر سریع تبخیر نشود. این فیکساتور در عطرسازی از محبوبیت بالایی برخوردار است.
ایزو یوپرن Iso E Super: ایزو یوپرن یک فیکساتور مصنوعی است، که دارای رایحه‌ی دودی و چوبی است. این فیکساتور باعث افزایش ماندگاری در عطر می‌شود و عطر را بازتاب می‌دهد.
این فقط چند نمونه از معروف‌ترین فیکساتورها در عطرسازی است که به آن اشاره کردیم، در صنعت عطرسازی از فیکساتورهای بسیاری استفاده می‌شود، که این تنها بخشی از آن بود، تاثیر و کیفیت هر فیکساتور بستگی به نوع عطر، نت‌ها، و ترکیبات دیگر در فرمولاسیون عطر دارد.

معرفی 5 فیکساتور معروف

آیا فیکساتور عوارض جانبی دارد؟

حساسیت پوستی: یکی از عوارضی که ممکن است بر روی افراد رخ دهد، ایجاد حساسیت و تحریک پوست، و علائمی مانند خارش و قرمزی در سطح پوست است. شما ممکن است به این ماده حساسیت داشته باشید و با استفاده از فیکساتور عطر این عوارض در شما رخ دهد، بهتر است قبل از استفاده از این عطرهای دارای فیکساتور، در مورد آن عطر تحقیق کرده و آن را مورد بررسی قرار دهید، میتوانید مقداری از آن را بر روی قسمتی از پوست خود تست کنید و همچنین از حساسیت‌های خود آگاه شوید، اگر اینگونه حساسیت پوستی در شما بروز پیدا کرد میتوانید به پزشک مراجعه کنید.
تاثیرات سیستم تنفسی: برخی از افراد ممکن است به فیکساتورهای عطر حساسیت داشته باشند، و بر اثر تماس مستقیم با فیکساتور و یا با تنفس آن در بخارات موجود در محیط، دچار واکنشی مانند: سرفه، آبریزیش، احتقان بینی، و تنگی نفس شوند. در صورت بروز این علائم و هرگونه مشکل تنفسی بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
تاثیرات سیستم عصبی: بعضی از افراد ممکن است با تماس مستقیم با فیکساتور یا تنفس بخارات آن دچار سردرد، سرگیجه، و تحریک سیستم عصبی شوند. اگر هرگونه از این علائم را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید.
فیکساتور عنصر مورد نیاز برای ماندگاری عطر

 

عوارض جانبی فیکساتور عطر چیست
فیکساتور یا حلال عطر
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *