ارسال از یک میلیون و پانصد هزار تومان به بالا رایگان 

خرید بالای 2 میلیون تومان یک اشانتیون رایگان

دوتیسا پرفیوم
فهرست مطالب

احتمالاً اصطلاح چرم در صنعت عطر به گوشتان خورده است. این نت معطر برای القای رایحه پارچه چرمی استفاده می‌شود که بسیار گرم، تند و کمی شیرین است. عطر چرمی از ترکیب مواد طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شود که رایحه قوی و ماندگاری دارد و استفاده از آن برای اولین به اوایل دهه ۱۹۰۰ باز می‌گردد. هدف انجام این کار، قرار گرفتن در معرض عناصر طبیعی و گرم است که این حس به خوبی از کالاهای چرم‌مانند کت چرم دریافت می‌شود. رایحه چرم میان نت‌های طبیعی در صنعت عطرسازی بعد از چوب و گل بیشترین تنوع را دارد. برای ساخت عطر چرمی از منابع طبیعی، حیوانی و حتی صنعتی کمک می‌گیرند. از آنجاکه گاهی اوقات این نت ناخوشایند به نظر می‌رسد، نت‌های دیگر همچون میوه‌ای، چوبی و… با آن ترکیب می‌کنند.

عطر چرمی چیست

 ارتباط چرم و عطرسازی

 همیشه پارچه چرم به‌عنوان انتخابی لوکس و خاص برای استایل کردن شناخته می‌شود. پوشیدن آن میان افراد پولدار و اشراف زاده از گذشته‌های دور به چشم می‌خورد. رایحه چرمی نیز در ابتدای ورود به صنعت عطرسازی، خاص و بی‌نظیر به نظر رسید. کم کم با اضافه شدن نت‌های بویایی دیگر به رایحه چرمی، جذابیت آن دوچندان شد و جایگاه ویژه‌ای در صنعت عطرسازی به‌دست‌آورد. صادرات چرم برای اولین بار در قرن دوازدهم توسط دباغ‌ها انجام شد. آنان چرم‌های باکیفیتی تولید کردند و روز به‌روز به طرفداران محصولاتشان افزایش یافت. اما ساکنان شهر گراس از بوی چرم‌ها احساس نارضایتی می‌کردند.

به همین خاطر، در قرن‌های ۱۶ و ۱۷، دستکش‌های چرمی و دیگر محصولات پرکاربرد با عطرهای خوشبو تولید شدند. در واقع معطرسازی چرم‌ها برای اولین بار توسط مولینارد انجام شد که یک دستکش چرم را با شکوفه‌های پرتقال عطرآگین کرد و تحویل کاترین دو مدیچی داد. از این ایده استقبال بی‌نظیری شد و از آن پس او را با نام «لانرولا» صدا زدند. در سال ۱۶۱۴، با رونمایی عطری به نام Maitre Gantiers Parfumeurs، شهر گرس به شهری عطرساز دباغی معروف شد. کم کم تولید صنایع دستی در این شهر کنار گذاشته شد و شرکت‌هایی در زمینه تولید عطر فعالیت خود را آغاز کردند. اولین عطرهای تولید شده از چکمه‌های ضد آبی رقصندگان باله روسی الهام گرفتند.

در سال ۱۹۱۹، نت‌های تنباکویی وارد گروه‌های چرمی شد. عطرهای چرمی، در دهه ۸۰ با نت‌های حیوانی درآمیخته شدند و محبوبیت جهانی به‌دست آوردند. از جمله نت‌های چرمی که هنوز طرفداران خاص خود را دارند، شامل بل آمیس از برند هرمس و عطر چرم مورسک از سرژ لوتنز است. هر دو نمونه به صورت کاملاً طبیعی ساخته می‌شوند.

عطر چرمی

 چه عطرهایی در گروه بویایی چرم قرار دارند؟

 برخی عطرهای زنانه که در این گروه قرار دارند شامل موارد زیر است:

 · Scandal de Lanvin 1913
 · Cuir de lancome 2007
 · Daim Blond de Serge Lutens 2004

 عطرهای مردانه دارای رایحه چرم نیز به شرح زیر است:

 · ادو تویلت ولنتینو ولنتینا اومو مردانه
 · ادو پرفیوم امواج ممویر مردانه
 · ادو پرفیوم تام فورد تو سکان لدر مردانه

خرید عطر چرمی

 از چه مواد اولیه‌ای برای ساخت عطر چرمی استفاده می‌شود؟

 نت‌های چرم دارای دسته‌بندی مختلف همچون دودی، چوب سوخته، قیر و تنباکو است. موارد زیر نیز اسانس‌های این نت میباشند:
 اسانس توس بومی: این گیاه در روسیه و شمال اروپا رشد می‌کند و به نام دیگر توس سفید شهرت دارد. روغن به‌دست آمده از تقطیر این گیاه در محیط قلیایی قرار می‌گیرد، سپس برای عطرسازی استفاده می‌شود.
 اسانس کاد: این اسانس از ماده خام چرم به‌دست می‌آید. در واقع با تقطیر چوب‌ها و ریشه‌های درخت کاد یا جونی پر اوکسیدر ساخته می‌شود. رشد این درخت در نواحی مدیترانه زیاد است که خاصیت ضد شوره آن مورد توجه خیلی قرار گرفته است.
 اسانس توس: با تقطیر کم کم چوب این اسانس به‌دست می‌آید. در روسیه از ذرات این گیاه برای دباغی پوست استفاده می‌کند و برای ساخت برخی داروها نیز کاربرد دارد. همچنین برخی از عصاره‌های آن خاصیت طعم دهندگی به آدامس، نوشیدنی‌ها و حتی خمیردندان دارد.

دیگر مواد اولیه پرکاربرد برای ساخت رایحه چرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 · استایراکس
 · آگاروود یا جوهر آگار، همان ماده اصلی چوب عود است که با تقطیر رزین به‌دست می‌آید.
 · IBQ، از پخت خشک رنگ سبز به نام مارچوبه به‌دست می‌آید.
 · کاسیا
 · بنفش
 · کاسیا
 · Cistus labdanum و دیگر مشتقات آن
 همان طور که متوجه شدید، عطر چرم که از پوست و چربی حیوانات ساخته می‌شد، اکنون با کمک گیاهان و دیگر اسانس‌ها شبیه‌سازی می‌شود. این ایده کمک شایانی به حفظ محیط زیست و حمایت از حیوانات کرده است.

مقاله مرتبط: سمپل عطر چیست؟

اسانس های عطر چرمی

 کلام آخر
 حال که می‌دانید عطر چرمی چیست و با روند عطرسازی با رایحه چرم لوکس آشنا شدید، ترکیبات هنرمندانه نت‌های جذاب و مسحورکننده چرمی را بهتر درک می‌کنید. امروزه نت‌های بسیار گسترده‌ای برای تولید رایحه‌های چرمی لوکس و خاص استفاده می‌شود و تاکنون عطر و ادکلن‌های بسیاری در این گروه به محبوبیت رسیده‌اند. شما هم با هر سلیقه‌ای می‌توانید از این گروه، عطر مخصوص خود را انتخاب و برای استایل‌های شیک خود استفاده کنید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *